Cordoba en Colonia - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Ilse - WaarBenJij.nu Cordoba en Colonia - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Ilse - WaarBenJij.nu

Cordoba en Colonia

Door: ilsenaarzuidamerika

Blijf op de hoogte en volg Ilse

21 Oktober 2010 | Argentinië, Buenos Aires

Het 2e weekend in Argentinie ben ik met Marianna en Carlijn een weekend naar Cordoba geweest. Ik dacht dat de busreis van 10 uur de grootste uitdaging zou zijn maar dat bleek even anders te zijn! Na geen tot zeer weinig slaap op de heenreis, was ik behoorlijk gebroken toen we zaterdagochtend vroeg in Cordoba aankwamen, maar goed dat kan je verwachten met zo´n busreis. We zouden meteen het hostel opzoeken en daar misschien even slapen. Eenmaal in de straat aangekomen was er geen hostel te bekennen. Uiteindelijk kwamen we er een paar uur later achter dat het hostel sinds 2 maanden gesloten was. We hadden geboekt via hostel.com o.i.d. en die hadden dat waarschijnlijk niet doorgekregen. Normaal zijn er wel andere hostels beschikbaarm maar dit was een lang weekend (zeer populair voor weekendtripjes) en er werd blijkbaar Oktoberfest (?) gevierd dus alles was volgeboekt (en daarom hadden wij ook gereserveerd). Uiteindelijk kwam er via internet maar 1 optie uit, het Sheritan Hotel, compleet met sauna, wirpool etc. en voor ongeveer 150 dollar konden we daar 1 nacht blijven. Niet echt volgens ons budget. We besloten toch nog maar even verder te zoeken voordat we dit gingen boeken. Er zou toch nog wel iets beschikbaar zijn?
Dus wij zijn naar een officina de turism gegaan en hebben daar gevraagd of ze nog een hostel wisten voor ons. Nadat het voor hun duidelijk was dat we wel hadden gereserveerd, maar dat ons hostel was opgeheven, werden ze erg behulpzaam en gingen beide mannen voor ons bellen. Twintig minuten en vele korte (want alles zat vol) telefoontjes en opmerkingen als "dat wordt onder de brug slapen" later, hadden ze allebei een mogelijkheid gevonden!! We kozen voor een de 2-persoonskamer waar ze een extra matras zouden neerleggen voor de 3e persoon. Iets duurder dan het geboekte hostel, maar wij waren allang blij dat we een bed (of matras) voor die nacht hadden. Het was een soort militair centrum waar nu een hotel van was gemaakt. Inmiddels hadden we voor ons gevoel heel Cordoba al gezien tijdens de zoektocht naar een hostel. Toch zijn we die dag verder rond gaan lopen en namen deze keer de tijd om alles rustig te bekijken. ' s Avonds hebben we heerlijk verse pasta gegeten in een gezellig maar (nog) niet zo vol restaurantje. Na deze vermoeiende dag (en nacht) waren we rond een uur of 11 weer terug in het "hostel". De volgende dag voelde ik me veel meer uitgerust gelukkig. We zijn met de bus naar een dichtbijgelegen stadje gegaan, Alta Gracia. Dit was een heerlijk rustig stadje vergeleken met Buenos Aires en ook Cordoba. Veel minder (chaotisch) verkeer, meer groen en minder mensen op straat. Ook hier hebben we op ons gemak van alles bekeken. Het stadje is onder andere bekend doordat in een van de huizen Che Guevarra is opgegroeid. We hebben (de buitenkant van) dit huis ook even bekeken. Het was net als zaterdag behoorlijk warm (24 graden) maar wel iets meer bewolkt. We zijn nog naar een soort park/kampeerterrein geweest, waar veel gezinnen met kinderen waren. Aan het eind van de middag hebben we de bus teruggenomen naar Cordoba. Daar hebben we nog een hapje gegeten omdat we na de heenreis niet al te hoge verwachtingen hadden van de maaltijd in de bus. Na het eten hadden we nog veel tijd en dus hebben we een heerlijk ijsje gegeten bij een van de vele heladerias (ijssalon). Kort voor de vertrektijd (22.40u) kwamen we bij de bus terminal en we konden vrijwel gelijk instappen. Op de terugweg heb ik beter kunnen slapen dan op de heenweg gelukkig. Maandagochtend om half 8 stonden we weer op het busstation van Buenos Aires. We hadden geen les die dag, dus ik kon lekker uitrusten van deze reis en dit weekend en alvast plannen maken voor de volgende reis.

Later die week kwam ik er achter dat het begin van mijn reisplannen overeenkwam met dat van Lotte. Lotte heeft voor mij bij Zina gewoond tijdens haar spaanse cursus en zij is nu bezig met haar laatste week vrijwilligerswerk. Om te beginnen wilden we afgelopen weekend naar Colonia del Sacramento in Uruguay. Op woensdagochtend hadden we afgesproken om de boottickets te regelen en een hostel omdat we er een nachtje wilden blijven. Eenmaal aangekomen bij het bedrijf, bleek het in verbouwing te zijn, maar er hing een brief met een ander adres. Nadat we dit adres hadden gevonden bleek dat het pas om 11 uur open zou gaan. Dus wij kwamen even 11 uur terug, maar toen waren er al 2 wachtenden voor ons en het werktempo lag niet zo hoog.. Om 12.30uur liepen we de deur uit met 2 retourtickets. Uiteindelijk hadden we ook nog snel een hostel geregeld en de volgende dag zouden we voor de rest van de reis afspreken. Donderdagochtend had ik een e-mail dat het hostel van Colonia alleen voor 2 nachten geboekt kon worden, dit betekende dus dat we een nieuw hostel moesten zoeken. Er was nog maar 1 hostel beschikbaar voor die dag, wederom niet echt binnen het budget, maar we hadden weinig keus want de boottickets waren al geboekt. Daarna gingen we verdere bustickets zoeken voor de week die we samen willen reizen. Uiteindelijk hadden we een route uitgekozen en toen wilden we alles online gaan boeken. Om een lang verhaal kort te maken, we hebben een paar uur daar gezeten en uiteindelijk hebben we alleen het hostel voor Colonia kunnen regelen, waarvan we dachten dat het de vorige dag al was geregeld. Gelukkig hebben we allebei later die dag delen van de reis kunnen boeken en hadden we vrijdag alles rond.
Na al het gestress voor onze reis ben ik met een groep van Amauta nog naar een bar en een club geweest, het was de laatste avond van een van de meiden en zij wilde heel graag naar deze club. Het was een erg gezellige avond en even voor 3 uur werd ik weer thuis gebracht door de taxi. Vrijdag ben ik weer vroeg opgestaan om naar het grote busstation van B.A. te gaan waar ze alle bustickets verkopen. Hier heb ik nog de laatste tickets voor Lotte en mij gekocht en daarna was het alweer tijd voor de laatste spaanse les van die week. 's Avonds mijn tas alvast ingepakt en na het eten heb ik dichtbij huis nog even afgesproken met Carlijn.

Zaterdagmiddag even voor 15.00 uur (Uruguayaanse tijd) kwamen we aan in Colonia. Het was heerlijk zonnig weer! We hebben onze spullen naar het hostel gebracht en zijn naar het historische stadsdeel gegaan. Na het drukke en chaotische Buenos Aires was het heerlijk om even in dit stadje aan het water te zijn. Er waren een paar hele kleine strandjes waar we een paar keer gestopt zijn om even te genieten van de zon, de rust en het uitzicht en een stokbroodje ;). We kunnen allebei maar moeilijk wennen aan dat late avondeten hier en hebben voor Zuid-Amerikaanse begrippen vroeg (20.00 uur) gegeten. Zondag hebben we mountainbikes gehuurd en zijn we paar uur gaan fietsen door Colonia. Zo konden we iets meer van de omgeving zien. Erg leuk om te doen. Het was alweer even geleden dat ik de op de fiets had gezeten en dat ga je wel missen als je normaal elke dag fietst! De man van de verhuur vroeg nog of we een helm mee wilden, nou nee die hadden deze Holandesas niet nodig!! We zijn eerst langs de strandjes gefietst en terug door de kleine straatjes gegaan. Toen zijn we nog richting een shoppingcenter gefietst en hebben daar nog even rondgekeken voor we de fietsen weer hebben ingeleverd. Daarna hebben we nog heerlijk op een bankje in de zon gezeten voordat we gingen eten. Na het eten zijn we naar de boot gegaan. We zouden eigenlijk de boot hebben die er 3 uur over doet maar die ging niet en dus konden we met een 1-uurs boot, erg fijn! Op de heenreis hadden we ook de 1-uurs en beiden boten waren erg luxe. Sowieso kreeg je het gevoel alsof je met een vlucht ging door alle immigratieformulieren, boarding passes, douane, taxfree-shops etc. Het was ook niet mogelijk om naar buiten te gaan op de boot.

Inmiddels is het alweer mijn laatste week hier in Buenos Aires. Gisteren ben ik op de valreep nog naar een tangoshow geweest in Cafe Tortoni! Dit cafe heeft echt nog een klassieke uitstraling en er was een klein zaaltje waar de show plaatsvondt. Er waren 5 spelers, waarvan er 3 een instrument bespeelden, 1 zanger en 2 dansers. Erg mooi om te zien hoe goed ze de tango konden dansen. Het was een goede combinatie van zang en dans. Vandaag en morgen heb ik nog spaanse lessen en dan zit het er al weer op! Erg jammer, want ik vind de lessen erg leuk en ik kan eigenlijk ook nog wel wat meer kennis gebruiken de komende weken. Ik ben heel benieuwd hoe ik me ga redden tijdens het reizen. Nu praat ik namelijk ook nog veel Nederlands en Engels maar dat wordt lastig straks in het noorden en in Bolivia en Peru. Zaterdagmiddag vertrekken Lotte en ik om 15.30 uur met de bus richting Iguazu, een bus van maar liefst 19 uur zonder een echte stop. We blijven daar dan zondag en maandag om de Argentijnse en Braziliaanse kant van de watervallen de bekijken. Maandagavond nemen we de bus naar Corrientes waar we de volgende ochtend aankomen en even een break van de bus hebben. s Avonds nemen we vanuit daar de bus naar Salta, waar we woensdagochtend aankomen. Hier blijven we minimaal 3 dagen en misschien dat ik nog wel wat langer blijf. Daarna gaat Lotte terug naar Buenos Aires om vanuit daar naar het zuiden te reizen met haar vriend. En ik ga nog wat verder naar het noorden en dan waarschijnlijk vanuit Salta naar Chili, Bolivia en uiteindelijk Peru. Het is de bedoeling dat ik uiterlijk op 5 december in Cusco (Peru) ben.

Heel erg bedankt voor alle berichtjes weer! Ik zal proberen zo snel mogelijk weer iets op om site te zetten maar het kan even duren ;)!



Chau! Ilse


  • 21 Oktober 2010 - 17:04

    Angelique:

    Leuk leuk leuk!!
    En voor de foto liefhebbers: die staan bij het vorige verslag!

  • 21 Oktober 2010 - 18:47

    Ilse:

    Ohja dat was ik nog vergeten te zeggen ;)!

  • 22 Oktober 2010 - 00:29

    Irene:

    Wow Ils, wat een verhalen allemaal! Heel veel plezier met het reizen!
    xxx Irene

  • 22 Oktober 2010 - 12:54

    Elvira:

    Wow, Ils. Klinkt super leuk(en af en toe ook super frustrerend.)Veel plezier met de rest van je reis!

  • 22 Oktober 2010 - 18:06

    Jolanda:

    Wat een gedoe met die hostels. Maar ook erg leuke dingen die je mee maakt. Heel veel succes met de busreis en geniet van je reis verder!

    x

  • 26 Oktober 2010 - 10:50

    Anne:

    Heej Ilse!
    Al heel wat avonturen zie ik!
    't is hier in NL al n stuk kouder aan het worden.
    Veel plezier!!
    Groetjes, je nicht

  • 28 Oktober 2010 - 17:30

    Janice:

    Hee Ilse,

    Leuk om je een beetje te volgen en ook beeld bij de verhalen te krijgen. Geniet lekker verder van je reis!

    Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Buenos Aires

Spaans leren en vrijwilligerswerk in Zuid-Amerika

Recente Reisverslagen:

03 November 2010

Van Buenos Aires naar Salta

21 Oktober 2010

Cordoba en Colonia

07 Oktober 2010

La primera semana

26 September 2010

Veilig geland!

24 September 2010

Nog 1 nachtje slapen
Ilse

Actief sinds 17 Aug. 2010
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 11566

Voorgaande reizen:

25 September 2010 - 29 Januari 2011

Spaans leren en vrijwilligerswerk in Zuid-Amerika

Landen bezocht: